Άρθρα & Κατηγορίες
Εγγραφή στον σύλλογο
ΑΦΙΣΕΣ
VIDEO
Ακολουθήστε τον Σύλλογο
/
/
/
/
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΝΟΜΟ ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗ ΠΕΡΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ-ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Ν.4369/2016
Untitled
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΝΟΜΟ ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗ ΠΕΡΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ-ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Ν.4369/2016

Αθήνα 18-4-2016

Αριθμ. Πρωτ.: 41

Προς

Όλα τα μέλη του Συλλόγου

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΝΟΜΟ ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗ ΠΕΡΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ-ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Ν.4369/2016

Αγωνιζόμαστε να μείνει στα χαρτιά

 Συνάδελφοι, συναδέλφισσες,

       Ο ν. 4369/2016 της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αποτελεί συνέχεια των προηγούμενων σχετικών νόμων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και εισάγει και νέες ρυθμίσεις. Βασικοί του πυλώνες είναι:

  • Σύσταση του Εθνικού Μητρώου Επιτελικών Στελεχών (ΕΜΕΣ) Δημόσιας Διοίκησης, μέσω του οποίου θα επιλέγονται κρατικά στελέχη, όπως Γενικοί και Ειδικοί Γραμματείς, Διοικητές Οργανισμών.
  • Σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων που θα έχει ως βάση της τη στοχοθεσία (εργασία και διοίκηση μέσω στόχων).
  • Σύστημα επιλογής προϊσταμένων.
  • Σύστημα βαθμολογικής διάρθρωσης των θέσεων (ένταξης και εξέλιξης).

       Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι με το ΕΜΕΣ θα επιλέγονται αξιοκρατικά επιτελικά στελέχη. Η αλήθεια είναι ότι την τελευταία κουβέντα θα την έχει ο εκάστοτε υπουργός και ότι οι υποψήφιοι για τη θέση θα επιλέγονται με βασικό κριτήριο την «προσωπικότητά» τους.

       Η λεγόμενη στοχοθεσία (Εργασία και Διοίκηση μέσω στόχων, άρθρο 22) είναι νομοθετική διάταξη που συνδέεται και με τις τρέχουσες πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις. Δεν είναι τεχνοκρατικό ζήτημα, ούτε έχει ουδέτερο πολιτικό πρόσημο. Οι στρατηγικοί στόχοι που θα καθορίσει ο Φορέας -μετά από εισήγηση των Γενικών Δ/ντων- κατεβαίνουν στις ολομέλειες των Δ/νσεων και των Τμημάτων (άρθρο 23), όπου γίνεται συζήτηση και χρέωση στόχων για την υπηρεσία, αλλά και ατομικά για τους εργαζόμενους. Η ολομέλεια της Δ/νσης συνεδριάζει μια φορά στους 4 μήνες και η ολομέλεια του Τμήματος 1 φορά το 2μηνο για έλεγχο, αναπροσαρμογή στόχων κλπ. Για τον «καλύτερο έλεγχο» καθιερώνεται το λεγόμενο Παρατηρητήριο και η διαδικασία «Ακρόασης Κοινωνικών Φορέων και Πολιτών» με σκοπό «η Διοίκηση να καταγράφει προβλήματα, παρατηρήσεις πολιτών για τη εύρυθμη λειτουργία των Υπηρεσιών» (άρθρο 24).

       Το πιο σημαντικό κριτήριο αξιολόγησης, που εισάγει ο νόμος αυτός είναι αυτό της «αποτελεσματικότητας» (αποτελεσματικότητα στη διαχείριση κρίσεων και στην επίτευξη στόχων) και καταδεικνύει το χαρακτήρα της αξιολόγησης, το ρόλο των κρατικών στελεχών αλλά και το διάτρητο του επιχειρήματος περί αξιοκρατίας. Στην πραγματικότητα αποτελεσματικός θα είναι ο υπάλληλος που θα σκύβει το κεφάλι και θα εφαρμόζει τους στόχους που θα ορίζει από τα πάνω η εκάστοτε κυβέρνηση.

       Ο παρών νόμος μπορεί να μη προβλέπει ρητά «ποσόστωση» στη βαθμολόγηση των υπαλλήλων, όπως ο νόμος Μητσοτάκη, όμως τη βάζει από το παράθυρο.

Κατηγοριοποιούνται παραπέρα οι εργαζόμενοι, πλήττονται οι χαμηλόμισθοι, επανακαθορίζεται η «βαθμολογική διάρθρωση των θέσεων» (άρθρο 25). Η καλή βαθμολογία επιφέρει ταχύτερη ανέλιξη βαθμολογική και μισθολογική, μέσα από την σύνδεση του βαθμού με την αξιολόγηση (άρθρο 12, Ν.4354/2015), ενώ οι υπάλληλοι που δεν θα πιάνουν τους στόχους θα καθηλώνονται βαθμολογικά, μισθολογικά και θα κινδυνεύουν με υποχρεωτική μετάταξη ή και απόλυση.

Με το άρθρο 17, εδάφιο 15, προβλέπεται η σύσταση Δ/νσης Παρακολούθησης και Στατιστικής Ανάλυσης των Βαθμολογιών Αξιολόγησης, και η εφαρμογή «συντελεστή διόρθωσης» όπου παρατηρείται εμφάνιση ακραίων τιμών βαθμολόγησης. Επιπλέον για τη βαθμολογία από 90-100 απαιτείται ειδική αιτιολογία και εξετάζεται υποχρεωτικά από την Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης του άρθρου 21.

       Στο άρθρο 26 ορίζονται οι προϋποθέσεις αναγνώρισης προϋπηρεσίας (μόνο βαθμολογικά και όχι μισθολογικά), αναγνωρίζοντας από τον ιδιωτικό τομέα μόνο μέχρι 7 έτη, όταν βέβαια εκδοθεί το σχετικό Π.Δ.

       Για την επιλογή προϊσταμένων λαμβάνονται υπόψη 4 ομάδες κριτηρίων, όπου το κάθε κριτήριο βαθμολογείται το ανώτερο με 1000 μόρια και έχει διαφορετικό συντελεστή βαρύτητας.

  1. Μοριοδότηση τυπικών εκπαιδευτικών προσόντων και κατάρτιση με συντελεστή βαρύτητας 40%.
  2. Μοριοδότηση εμπειρίας με συντελεστή 20%.
  3. Μοριοδότηση με βάση την αξιολόγηση 20%.
  4. Μοριοδότηση με βάση δομημένη συνέντευξη 20%. Περιλαμβάνει δύο θεματικές ενότητες: α) ερωτήσεις και συζήτηση σχετικά με τη γνώση του αντικειμένου του φορέα, β) Συζήτηση σε υποτιθέμενο σενάριο για τη διαχείριση κρίσεων.

         Με το σύστημα αυτό των διαφορετικών συντελεστών βαρύτητας δίνεται η δυνατότητα σε κάθε κυβέρνηση να επιλέγει τα «δικά της παιδιά», κυρίως μέσω της αξιολόγησης και της συνέντευξης.

 Συνάδελφοι, συναδέλφισσες,

  • Η αξιολόγηση που προωθεί η κυβέρνηση, τόσο στις δομές όσο και στους υπαλλήλους, δεν έχει στόχο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, ούτε να γίνουν καλύτεροι οι υπάλληλοι. Στοχεύει στην αντιδραστική αναδιοργάνωση του αστικού κράτους, ώστε αυτό να γίνει πιο αποτελεσματικό στην υπηρεσία την καπιταλιστικής ανάκαμψης, πιο αυταρχικό και ταξικό απέναντι στο λαό και τους δημοσίους υπαλλήλους. Με το βούρδουλα της αξιολόγησης επιδιώκουν να επιβάλουν στους χώρους εργασίας το νόμο του φόβου και της σιωπής στους δημόσιους υπαλλήλους. Να ενισχύσουν το διευθυντικό δικαίωμα και την εργοδοτική τρομοκρατία όπως ακριβώς και στον ιδιωτικό τομέα που δε τολμάς να μιλήσεις γιατί φοβάσαι την απόλυση. Αυτό είναι το όραμά όλων των πολιτικών δυνάμεων που έχουν ευρωενωσιακό προσανατολισμό για ένα μικρό-ευέλικτο-επιτελικό κράτος. Εξάλλου είναι υποκρισία να μιλάς για δήθεν αξιολόγηση όταν δεν παρέχεις στο ελάχιστο τα μέσα για να λειτουργήσουν οι υπηρεσίες.

       Επιπροσθέτως, επιχειρεί να χειραγωγήσει ιδεολογικά τα λαϊκά στρώματα ότι δήθεν η πολιτική της καθιερώνει στοιχεία κοινωνικού ελέγχου, αξιοκρατίας και συμμετοχικότητας στη δημόσια διοίκηση. Στην πραγματικότητα με το λεγόμενο Παρατηρητήριο και τη διαδικασία «Ακρόασης Κοινωνικών Φορέων και Πολιτών» θεσμοποιεί την παρέμβαση ιδιωτικών συμφερόντων και υποδαυλίζει τα φαινόμενα κοινωνικού αυτοματισμού-κανιβαλισμού στις υπηρεσίες.

        Προφανώς και δεν είμαστε υπέρ της ρεμούλας, της κοπάνας και της τεμπελιάς. Ούτε υπερασπιζόμαστε το σημερινό δημόσιο τομέα και τον προσανατολισμό του. Για όλα αυτά όμως δε φταίνε οι εργαζόμενοι και η αξιολόγηση δε θα λύσει τέτοιου είδους προβλήματα. Η αλήθεια είναι ότι στο πλαίσιο μιας οικονομίας που κυριαρχούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι δεν μπορεί να υπάρξει μια καλή αξιολόγηση με φιλολαϊκά χαρακτηριστικά. Με το νόμο αυτό η κυβέρνηση ενισχύει τον τιμωρητικό χαρακτήρα της αξιολόγησης ως εξής:

  • Η βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων συνδέονται με την αξιολόγηση.
  • Επαναφέρει την ποσόστωση στη βαθμολόγηση από τη πίσω πόρτα.
  • Εντατικοποιεί την εργασία.
  • Ενισχύει το διευθυντικό δικαίωμα και την τρομοκράτηση των εργαζομένων.
  • Ανοίγει το δρόμο για υποχρεωτικές μετατάξεις, απολύσεις μέσω της αξιολόγησης των δομών, τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις.
  • Η συνέντευξη με κριτήριο τη διαχείριση κρίσεων τιμωρεί την αντίθετη άποψη και μαζί με την αξιολόγηση προωθεί τους «ημέτερους».
  • Η λεγόμενη Συμφωνία Δέσμευσης (άρθρο 9), που θα υπογράφεται μεταξύ της κυβέρνησης και των στελεχών διοίκησης και θα καθορίζει τους στόχους και το χρονοδιάγραμμα επίτευξης τους, θα αποτελεί τη θηλιά στο λαιμό των υπαλλήλων.

        Η προώθηση της αντιδραστικής αξιολόγησης αποτελεί απαίτηση της Ε.Ε. και της πλουτοκρατίας, εφαρμόζεται στις χώρες της Ε.Ε., με ή χωρίς μνημόνια. Οι κυβερνήσεις από το 2014 έχουν ξοδέψει 3,5 εκ. ευρώ για την αξιολόγηση, τη στιγμή που δήθεν δεν υπάρχουν χρήματα για υγεία-παιδεία-πρόνοια.

 Ξεχωριστή ευθύνη έχει η ηγεσία της ΠΟΕ-ΟΤΑ, αφού η στοχοθεσία ως εργαλείο αξιολόγησης είναι δική της πρόταση (ΠΑΣΚΕ-ΔΑΚΕ-ΜΕΤΑ) και την υιοθέτησε στην συνέχεια η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Το ίδιο και το ΠΟΛΥΚΕΝΤΡΟ της ΑΔΕΔΥ που μόλις πρόσφατα χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών.

 ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ

 ΠΑΝΟΥΤΣΑΚΟΥ ΒΕΤΑ

ΣΥΠΑ για ΝΟΜΟ ΒΕΡΝΑΡΔΑΚΗ ΠΕΡΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ-ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *